2014年1月13日星期一

IMPLIKASI FPK TERHADAP SISTEM PENDIDIKAN NEGARA

1. IMPLIKASI TERHADAP KURIKULUM
  • Kesepaduan & keseimbangan ditekankan dalam sukatan pelajaran dengan mengutamakan unsur pengabungjalenan (penyatuan kemahiran) & penyerapan (penyatuan isi) 
  • Program pendidikan ke arah melahir insan seimbang & harmonis dari JERI berdasar kepada kepercayaan kepada Tuhan.
  • Nilai-nilai murni merentasi kurikulum
  • Memperkenalkan pendidikan umum
  • Menekankan kepada pendidikan teknik & vokesional.
  • Bahasa Melayu merentasi kurikulum.
  • Memupuk budaya sains dan teknologi.
  • Memupuk budaya keusahawanan & niaga
  • Pengukuhan BM sbg satu cabang ilmu pengetahuan.
  • Meningkatkan pendedahan & penguasaan BI.
  • Menekankan melahirkan insan yang berkeyakinan diri dan berdikari.
2. IMPLIKASI KPD INSTITUSI PENDIDIKAN
  • Kemudahan asas di sekolah mencukupi & sesuai bagi aktiviti berpusatkan MM.
  • Menerapkan NNM melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
  • Iklim / budaya sekolah / budaya ilmu suai untuk melahirkan insan yang harmonis.
  • Fizikal: (keselamatan, kebersihan, kemudahan yang sesuai/inivatif) keselesaan, keindahan.
  • Sosial: mengamalkan NNM
  • Budaya Ilmu: berusaha, mahu belajar, rangsangan untuk belajar, seornok belajar.
  • Bidang teknikal & vokesional diberi keutamaan & berterusan.
  • Pupuk yakin diri kepada MM.
3. IMPLIKASI KPD GOLONGAN PENDIDIK
  • Beriltizam / berusaha mencapai asperasi FPK
  • Sedia laksanakan strategi P&P baru untuk lahirkan insan yang seimbang.
  • Mencipta inovasi dalam sistem pendidikan, berfikiran lebih positif / dinamik.
  • Berpandangan jauh & berusaha mencapai Wawasan 2020.
  • Meningkatkan kecemerlangan diri selari dengan perubahan sistem pendidikan.

没有评论:

发表评论