1. IMPLIKASI TERHADAP KURIKULUM
- Kesepaduan & keseimbangan ditekankan dalam sukatan pelajaran dengan mengutamakan unsur pengabungjalenan (penyatuan kemahiran) & penyerapan (penyatuan isi)
- Program pendidikan ke arah melahir insan seimbang & harmonis dari JERI berdasar kepada kepercayaan kepada Tuhan.
- Nilai-nilai murni merentasi kurikulum
- Memperkenalkan pendidikan umum
- Menekankan kepada pendidikan teknik & vokesional.
- Bahasa Melayu merentasi kurikulum.
- Memupuk budaya sains dan teknologi.
- Memupuk budaya keusahawanan & niaga
- Pengukuhan BM sbg satu cabang ilmu pengetahuan.
- Meningkatkan pendedahan & penguasaan BI.
- Menekankan melahirkan insan yang berkeyakinan diri dan berdikari.
2. IMPLIKASI KPD INSTITUSI PENDIDIKAN
- Kemudahan asas di sekolah mencukupi & sesuai bagi aktiviti berpusatkan MM.
- Menerapkan NNM melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
- Iklim / budaya sekolah / budaya ilmu suai untuk melahirkan insan yang harmonis.
- Fizikal: (keselamatan, kebersihan, kemudahan yang sesuai/inivatif) keselesaan, keindahan.
- Sosial: mengamalkan NNM
- Budaya Ilmu: berusaha, mahu belajar, rangsangan untuk belajar, seornok belajar.
- Bidang teknikal & vokesional diberi keutamaan & berterusan.
- Pupuk yakin diri kepada MM.
3. IMPLIKASI KPD GOLONGAN PENDIDIK
- Beriltizam / berusaha mencapai asperasi FPK
- Sedia laksanakan strategi P&P baru untuk lahirkan insan yang seimbang.
- Mencipta inovasi dalam sistem pendidikan, berfikiran lebih positif / dinamik.
- Berpandangan jauh & berusaha mencapai Wawasan 2020.
- Meningkatkan kecemerlangan diri selari dengan perubahan sistem pendidikan.
没有评论:
发表评论