PANDANGAN
TOKOH DAN PAKAR DALAM BIDANG AWAL KANAK-KANAK :
Jean Piaget (1869) adalah
pakar biologi Switzerland dan pakar psikologi kanak-kanak. Beliau banyak
membuat kajian ke atas tingkah laku kanak-kanak. Perkembangan kognitif menurut
beliau adalah proses yang mana fahaman kanak-kanak mengenai dunia berubah
mengikut tahap umur dan pengalaman (Feldman, 1994). Teori-teori kognitif cuba
menerangkan tentang peningkatan intelek dari segi kualiti dan kuantiti yang
berlaku semasa perkembangan (Asmawati Desa, 2004).
Menurut Piaget, kanak-kanak pada lingkungan umur 2 tahun hingga 7 tahun
berada pada tahap praoperasi. Mengikut Piaget, proses perkembangan kognitif
kanak-kanak menjadi lebih sempurna menerusi tiga kebolehan asas yang berlaku
ditahap ini iaitu:
I.
Perkembangan kebolehan mental kanak-kanak untuk melakukan
tingkah lakunyang ketara seperti kebolehan mengira.
II. Melalui latihan yang diulang-ulang, rangkaian tingkah laku
dikukuhkan dan digeneralisasikan sehingga menjadi skema tingkah laku yang
stabil.
III. Hal-hal umum telah betul-betul difahami oleh individu bagi
mewujudkan sesuatu pengukuhan tingkah laku umpama gambaran mental asas tentang
kemajuan dan sesuatu objek dan sebagainya.
Piaget menyatakan bahawa
operasi yang berlaku mesti berasaskan pada tiga fenomena penting iaitu
pengamatan, ingatan dan bayangan. Ingatan adalah satu proses pembinaan,
pengumpulan dan pengambilan kembali memoranda mental mengenai peristiwa lalu.
Bayangan pula ialah proses yang menyebabkan sensasi yang statik, selalunya
pandangan dan pendengaran dikumpulkan di bahagian mental (Asmah Bee Mohd Noor,
2000).
Piaget telah membahagikan tahap praoperasi kepada dua sub tahap iaitu:
I. a. Tahap Prokonseptual (2-4 tahun) dan
II. b. Tahap Praoperasi (4-7 tahun).
Di tahap prakonseptual,
kanak-kanak belum lagi dapat membezakan dan memahami dua atau lebih dimensi
pada masa yang sama belum dapat menyusun penerngan yang ada dalam pemikirannya.
Kecerdasan di tahap ini
selalunya dihuraikan sebagai kaku, tegang, ketidaksanggupan membuat kesimpulan
dan tidak menumpukan perhatian terhadap hubungan di antara peristiwa yang
berbeza. Terdapat empat kandungan utama proses kognitif dalam tahap ini iaitu
‘egocentrism’, ‘konsep sebab-akibat’, ‘peningkatan peralihan bahasa’ dan
‘pembentukan identiti diri’ (Asmah Bee Mohd Noor, 2000).
Tahap yang paling penting di
tahap ini ialah penggunaan bahasa. Mereka juga menggunakan simbol dalam
permainan. Contohnya menganggap buku sebagai kereta apabila ditolak di atas
lantai. Namun begitu, dari segi kualiti, pemikiran kanak-kanak masih lagi di
tahap rendah berbanding dengan orang dewasa. Contohnya pemikiran kanak-kanak adalah
egosentrik di mana dunia keseluruhannya dilihat hanya dari perspektif mereka
sahaja (Asmawati Desa, 2004).
Satu lagi kekurangan di tahap
ini ialah dari segi prinsip ketekalan; iaitu pengetahuan bahawa kuantiti adalah
tidak berhubung dengan susunan atau keadaan fizikal sesuatu objek. Kanak-kanak
yang tidak memahami prinsip ini tidak akan tahu bahawa amaun, isipadu atau
panjang sesuatu objek tidak akan berubah apabila bentuk atau susunannya diubah.
Contohnya apabila segumapal tanah liat yang di bentuk segi tiga yang
kemudiannya diubah membentuk segi empat tanpa mengubah amaunnya, mereka
mengatakan bahawa tanah liat yang berbentuk segi empat itu lebih besar daripada
yang berbentuk segi tiga tadi (Asmawati Desa, 2004).
没有评论:
发表评论